Inbound Marketing & Content

I følgende opgave skulle jeg:

  • Find en selvvalgt virksomhed
  • Analyser deres nuværende inbound strategi 
  • Definere virksomhedens Buyer Person
  • Definere Buyer Personas brugerrejse (købsrejse)
  • Definer et overordnet mål for hvad virksomheden skal opnå med den nye strategi

Jeg har valgt at tage fat i Buch Copenhagen. Det er en dansk virksomhed, der producerer og sælger tøj til  kvinder med henblik på luksus mode af boheme, romantik og eksklusive designs.

Buch Copenhagens nuværende inboundstrategi: 

  • Virksomheden benytter de sociale medier (Facebook, Instagram, TikTok og Youtube)  
  • Facebook: 87.142 følgere og 89.933 synes godt om på Facebook (Aktive, poster flere gange dagligt hver dag) 
  • Instagram: 42.500 følgere på Instagram (Aktive, poster flere gange dagligt hver dag) 
  • Youtube: 62 abonnenter (Sidst aktiv for 7 måneder siden)
  • TikTok: 373 følgere og 1116 synes godt om
  • Deres hjemmeside 
Facebook
Selvom Buch Copenhagen har mange følgere og synes godt om på Facebook samt dagligt poster opslag, har de ikke særlig mange likes eller kommentarer på deres opslag. Ud fra forskellige analyser og undersøgelser vises det, at den yngre målgruppe ikke benytter Facebook i samme grad, som den ældre del af befolkningen gør. Da jeg selv hører til i den yngre målgruppe, kan jeg spejle mig i, at jeg ikke selv poster opslag, eller bruger Facebook som et medie, som eksempelvis Instagram. 

 

Da Buch Copenhagens målgruppe både er den yngre målgruppe, men også rettet mod den ældre, så når de ikke den yngre målgruppe på Facebook. 

Instagram

På Instagram har Buch Copenhagen en del flere likes og kommentarer. Derudover ligger virksomheden hyppigt opslag og stories op, og det er nemmere for de besøgende at holde sig opdaterede, da de “følger” virksomheden. Hver gang Buch poster et opslag eller en historie, kommer det frem på følgerens profil. Her når Buch særligt den yngre målgruppe, da det særligt er den unge befolkning der bruger Instagram. Samtidig er den “ældre” befolkning også på Instagram, så de kommer godt rundt til hele deres målgruppe. 

 

Youtube & TikTok 

På begge medier bruger Buch Copenhagen ikke kræfter på, og der er store mellemrum mellem hvert opslag. 

 

Buch Copenhagens hjemmeside 

  • Nem og overskuelig👍 
  • Ingen chatfunktion👎
  • Sikker hjemmeside👍 
 
Konklusion på nuværende inboundstrategi 

Buch Copenhagen benytter primært Instagram og Facebook til deres nuværende indbound strategi. 

De poster både opslag, videoer og stories af modeller iført tøjet, og deres kommende tøjkollektion, som de laver hver måned. På både Facebook og Instagram poster de flere gange dagligt. 

Især på Instagram postes mange videoer af modeller, der bærer tøjet. De giver derfor også de besøgende inspiration til forskellige looks. 

Buch har flest følgere og synes godt om på Facebook, men de er stærkest på Instagram, hvor de har flere likes og kommentarer.

 

 

 

Hvor gode er Buch Copenhagen til SEO?

Ved at google Buch Copenhagen – eller bare Buch – er virksomheden den øverste, der kommer frem visninger. 👍 

  • Hvis man søger på ord som “kjole”, finder man først en link til Buchs hjemmeside langt nede på side 2 af en google visning. 
  • Hvis man derimod er mere konkret, og søger specifik på “boheme tøj”, som er noget Buch særligt lægger vægt på, de sælger på deres hjemmeside, ligger de nummer 4 på en google søgning, og nummer 3 ved at google “unik kjole”. 
  • Hvis man kigger på Buchs menuer på deres hjemmeside, har jeg undersøgt deres SEO ud fra menuerne “Buch News” og “Buchaholics”. 
  • “Buch News” kom øverst frem på en google søgning. Dog kom “Buchaholics” slet ikke med et link til Buch Copenhagen, uanset hvor langt ned man kiggede i googlesøgninger. 

Det kan konkluderes, at der er plads til forbedringer i Buch Copenhagens SEO. De kommer kun op på visse søgninger, hvis man ved, decideret hvad man søger som kunde, og de kan derfor være sværere at opdage ved en google søgning, hvis ikke man kender til Buch. 

 

 

Buyer Persona 

For at få en forståelse af en ny besøgendes kunderejse hos Buch Copenhagen, har jeg opstillet en Buyer Persona. 

Louise 22 år 

  • Mangler ny vinterjakke 
  • Søger et look, hvor hun skiller sig ud fra mængden 
  • Daglig bruger af sociale medier 
  • Finder typisk inspiration på de sociale medier eller ved google søgninger
  • Efter corona handler hun mere online (både computer og telefon)

Buyer Personas købsrejse: 

  • Hun får omtale fra venner og bekendte om Buch Copenhagen og inspiration fra de sociale medier 
  • Hun finder Buch Copenhagen på Instagram pga omtale, og bliver inspireret af deres visuelle videoer og billeder 
  • Hun finder frem til deres hjemmeside på deres Instagram, der er sat i deres biografi. 
  • Hun følger dem, og holder sig opdateret med nye kollektioner og looks 
  • Hun køber via deres hjemmeside

 Købsrejsen er lavet ud fra undersøgelser med relevante informationer som: 

  • 52% af unge mellem 18 og 29 år lader sig inspirere af køb på de sociale medier. 
  • 33% af de køb, der er foretaget på inspiration fra de sociale medier er tøj, sko og smykker til kvinder
  • Undersøgelser viser at anbefalinger fra omkredsen og sociale medier har betydning

 

Overordnet mål for Buch Copenhagens fremtidige inboundstrategi

Buch Copenhagen skal indenfor det næste år have større fokus på den yngre målgruppe på Instagram end deres Facebook. 

Unge mennesker benytter ikke Facebook som den ældre generation, og de poster ikke opslag. Buch Copenhagen skal indenfor det næste år opnå en vækst på 20% af antal følgere på Instagram. 

 

SMART-modellen

S: Målet er specifikt, da der er fokus på en bestemt målgruppe, og hvordan målet skal opnås.

M: Det kan nemt måles via Buch Copenhagens Instagram profil. 

A: Målet er attraktivt, da sociale medier er en stigende interesse, og det er her væksten kommer til at være i fremtiden for salg. 

R: Det er realistisk, da de mange af dem allerede kender Buch (Facebook)  

T: Der er en tidshorisont på 1 år. 

 

Virksomhedens fremtidige strategi

Buch Copenhagen skal i deres fremtidige strategi have fokus på Instagram. Flere artikler fortæller os, at Facebook ikke er et brugt medie blandt den yngre målgruppe. Derimod er Instagram et stigende socialt medie, hvor unge generelt poster mange opslag, og følger virksomheder og venner. Buch Copenhagen skal derfor fokusere på deres Instagram. 

 

For at få flere følgere på Instagram skal Buch Copenhagen: 

  • Lave konkurrencer (Tag en veninde du vil vinde et gavekort til Buch med) 
  • Udsende e-mails til deres medlemmer (10% på næste køb hvis du foreslår Buch til en ven) 
  • Dem der er på Facebook, henvis dem til Instagram (fangende opslag)